|
|
|
Tillbaka
|
Jaha, PA-anläggning, ljudanläggning, ljudrigg m.m. Många benämningar på samma sak.
Ett ljudsystems primära uppgift är i de flesta fall att elektroakustiskt förstärka olika ljudkällor. Fortfarande
finns exempelvis megafontratten som är ett exempel på ren akustisk signalbehandling.
Då tror jag att ni förstår indelningen jag gjort där jag förklarar lite mer ingående varje område för sig.
|
|
Första delen i ett sådant system är oftast någon apparat som kan fånga upp de akustiska tryckförändringarna som finns och
omvandla dessa till exempelvis elektriska signaler istället. Teknikutvecklingen har gått till elektonikens fördel,
så i stort sett all signalbehandling är mest ekonomisk och smidigast att utföra på elektriska signaler. Till detta
använder man mikrofoner. Mikrofonen har ett membran som sätts i rörelse av tryckförändringarna i luften. Rörelserna
omvandlas sedan till en elektrisk spänning eller ström vars amplitud motsvarar tryckförändringarna. Dessa signaler
är oftast gnaska små och måste förstärkas i flera steg. |
|
Då kommer vi osökt in på mixerdelen, som oftast består först och
främst av ett mikrofonförstärkarsteg med hög förstärkning för att förstärka mikrofonsignalen (några mV) till något
mera användbart (i runda slängar, någon V). Benämningen mixer kommer från engelskans blandare, och oftast har man
flera signalingångar där man kan blanda (mixa) dessa till en eller flera gemensamma utgångar. Viss signalbehandling
brukar oftast vara inbyggd i mixern. Equalisering (eller tonkontroller) vilket är olika filtermöjligheter i fasta
eller ställbara frekvensband. Ibland också dynamikprocessorer typ komprimering eller gate.
|
|
Ut ur mixern kommer en signal med det innehåll som man vill höra, men man måste ju på något sätt göra om den till
tryckförändringar i luften igen om man ska kunna höra den med öronen. Då använder man sig av högtalare. Högtalare
är raka motsatsen till en mikrofon. Man sätter ett membran i svängning med hjälp av en spole som ligger i ett magnetfält.
Problemet med högtalare är att det krävs förhållandevis hög ström för att få membranet att röra sig, så efter mixern
behövs någon form av effektförstärkar, som kan leverera tillräckligt hög ström och spänning för att få membranet i högtalaren
att röra sig. Dessa effektförstärkare brukar kallas slutsteg.
|
|
Högtalarna är sista delen i kjedjan i en
ljudanläggning. Det finns hur många olika system och principer som helst. Här ska jag försöka förklara
de olika typer av system som finns och vad som är bra med det ena och det andra. I dag pratar man allt
för ofta om line array och hur revolutionerande det är. Alla vill ha line array. Men vad är det då ? Ja,
enklast kan man väl säga att det är en förfinad variant av de gammla hederliga pelarhögtalarna som
monterades i kyrkor och samlingssalar från 60-talet och frammåt. Mer om detta under denna sida. |
|
|
|
| |